A mobilitás célállomása a portugál Braga városa volt, időpontja pedig 2023. augusztus 20-szeptember 21. közötti időszakra esett. A mobilitásban 15 tanuló vett részt, akik közgazdaságtan, kereskedelem és ügyvitel ágazaton tanulnak iskolánkban. Többen közülük először utaztak külföldre. A két kísérőtanár: Tatai Beáta, aki szakmai tantárgyakat tanít, és Varga Adrienn történelem tanár, és az Erasmus pályázatok kapcsolattartója, szervezője, lebonyolítója. Az kiutazás és a hazaút is zökkenőmentes volt. Augusztus 20-án hajnalban indultunk a bécsi reptérre egy kisbusszal, majd innen repültünk Portóba, ahol a Bragamob munkatársa várta csoportunkat a repülőtéren, majd egy külön a számunkra bérelt nagybusszal vittek minket a Braga központjában található szállodába (Axis Hotel), ahol elhelyeztek minket. A szállás minden várakozást felülmúlt. A diákok kétágyas, saját fürdőszobával rendelkező szobákat kaptak, kolléganőm és én pedig egy-egy egyágyas szobát. A svédasztalos reggelit, és a három fogásos vacsorát itt, a szálláson fogyasztottuk el közösen. Az ebédet a tanulók a munkahelyükhöz közeli éttermekben fogyasztották el.
A munkahelyek többsége Braga szívében található, és egy munkahelyre 2-3-5tanuló került beosztásra. A tanulók nyelviskolákban, játékboltban, tánciskolában dolgoztak, képzésüknek megfelelően (csatoltam a dokumentumok közé a résztvevők listáját, és a munakahelyek beosztását). Első nap minden tanulót elkísértünk, és segítettük a munka felvételében, illetve a szükséges szerződéseket aláírtuk a munkahelyek képviselőivel. A munkahelyeken mindenki barátságos és segítőkész volt szintén. Fontosnak tartom kiemelni, hogy reggelente a Bragamob kisbuszokkal jött a tanulókért, és vitték őket a munkahelyekre, majd nap végén szintén (annak ellenére, hogy többen mindössze 10 perces sétára dolgoztak a szállástól). A munkahelyek dolgozói teljes mértékben támogatták a diákokat, teljes betekintést engedve az adott hely életébe. Sem a diákok, sem pedig a munkahelyek részéről nem kaptunk negatív visszajelzést. Hétvégente a fogadócég szervezett számunkra kirándulásokat. Hatalmas élmény volt látni az óceánt, hiszen a tanulók többsége még nem járt hasonló helyen, így többen sírva fogadták a látványt.
A kirándulások egész naposak voltak, melyek esetében is teljes ellátást kaptunk. Portóban például egy belvárosi étteremben ebédeltünk, de a lisszaboni hajnali indulásnál is reggeli csomagot kaptunk. Az alábbi portugál városokba jutottunk el: Lisszabon, Fatima (kiemelten fontos volt ez a katolikus zarándokhely), Porto (ide többször is beutaztunk), Vianna do Castello.
Több magyar és külföldi iskola is ebben az időszakban töltötte Bragában a mobilitásukat (bár a nyári időpont miatt jóval kevesebb, mint például tavasszal). Így lehetőségünk volt hazai és nemzetközi kapcsolatok kiépítésére, és örömmel vettük, hogy diákjaink közös programokat szerveznek, illetve barátságokat kötnek. A kísérőtanárok számára a Bragamob szinte minden napra valami programot szervezett, melyek célja a környék és a portugál kultúra megismertetése volt. Ezen alkalmakkor a cég vezetői is megjelentek, együtt vacsorázva velünk.
A mobilitás utolsó estéjén egy záróebéden vettünk részt, ahol a fogadópartner vezetői is megjelentek. Itt a mobilitás résztvevői egy-egy oklevelet kaptak, és az Europasst. A két kísérőtanár is kapott oklevelet.
Számunkra a mobilitás kizárólag pozitív élményt, tapasztalatot jelentett. A pályázatban leírt elvárások teljes mértékben megvalósultak (bővebben a felületen). A mobilitás pozitív hatása már a kintlét alatt érződött. A résztvevők örömmel számoltak be kinti tapasztalataikról, élményeikről társaiknak.
Úgy gondolom, hogy a mobilitás sikerességét segítette a többfordulós kiválasztási rendszer, melyet alkalmaztunk, illetve, hogy olyan tanulók vehettek részt a mobilitáson, akik valóban megbecsülték, értékelték a lehetőséget. Épp ezért teljesmértékben teljesítették az elvárt feladatukat, kötelezettségüket. A munkanaplók elbagatelizálása az egyetlen negatívum.
A projekt a kitűzött céloknak megfelelően teljesült. A diákok idegen nyelvi kommunikációs, és kooperatív képességeik fejlődtek. Fontos kiemelni, hogy nyitottak voltak az új kultúra megismerésére, és befogadására. A tanulók együttműködési készsége és empátiája is pozitív fejlődést mutat. A szakmai kompetenciák elvárt elsajátítását biztosította, hogy a fogadó szervezet rendelkezett a diákok szakmai hátterével, így képzésüknek megfelelő munkahelyeken dolgozhattak.