2022. OKTÓBER – BARCELONA

Tanári beszámoló
Készítette: Varga Adrienn Lilla és Dr. Forczekné Gintli Irén
Időpont: 2022. október 1-november 2.
Helyszín: Barcelona (Spanyolország)

A mobilitás célállomása a spanyol Barcelona városa volt, időpontja pedig 2022. október
1 – november 2. közötti időszakra esett. A mobilitásban 12 tanuló vett részt,, akik
közgazdaságtan, kereskedelem ágazaton tanulnak iskolánkban. A kísérőtanárok a
mobilitás elejétől a végéig jelen voltak , nem történt
személyükben váltás. A projekt a diákok kiválasztásával indult, meghatározott
szempontrendszer szerinti pontozással választottuk ki a mobilitásban résztvevőket. Ezt
követően nyelvi, szakmai, kulturális, országismereti és lélektani felkészítésben részesültek a
kiutazást megelőzően A szülőknek tájékoztatót tartottam, ahol ismertettem a mobilitás
követelményeit, vállalt feladatait.
A repülőjegyeket a Wecotravel cégen keresztül vásároltam, évek óta velük intézem, mert
nagyon segítőkészek és megbízhatóak. A Lufthansa légitársasággal utaztunk, mint mindig.
Ennek oka, hogy csoportos jegyet vásárolunk, és a Lufthansa járatkésés/törlés esetén biztosít
szállást, díjmentesen átfoglalja a jegyeket, és minden repülőtéren van irodája. Az kiutazás és a
hazaút is zökkenőmentes volt. Október 1-jén az Espamob munkatársa, Laure várt minket a
repülőtéren, majd az előre megvásárolt jegyekkel a reptéri transzferbusszal mentünk a város
központjába. Itt találkoztunk azokkal a hölgyekkel, akiknél a tanulók elszállásolva voltak
kettesével-hármasával. Nehézséget okozott, hogy a spanyol hölgyek nem igazán tudtak
angolul. A tanulók megkapták a havi bérletüket, amivel a tömegközlekedési eszközöket
tudták használni, majd távoztak a szállásadó hölgyekkel.
A tanulók idős házaspároknál lettek elszállásolva kettesével-hármasával Barcelona
belvárosában. A befogadó hölgyek készítettek számukra reggelit, ebédet (melyet elcsomagoltak,
és vittek a munkahelyekre), illetve vasorát.
A munkahelyek Barcelona szívében, a gótikus negyedben voltak találhatóak, és egy
munkahelyre 1-2 tanuló került beosztásra. A munkahelyek igazán változatosak voltak:
kávézó, bőrdíszműves, ruhabolt, cipőbolt szuvenírbolt, lakberendezési üzlet. Első nap
minden tanulót elkísértünk, és segítettük a munka felvételében, illetve a szükséges

szerződéseket aláírtuk a munkahelyek képviselőivel. A munkahelyeken mindenki
barátságos és segítőkész volt szintén. A tnaulóknak egyedül kellett eljutniuk a
munkahelyükre, de ez nem okozott problemat. Heti egyszer kolléganőmmel felkerestük
őket, megbizonyosodva, hogy minden rednben van. Ezentúl minden este videóhívásban
kértünk rövid beszámolót tőlük.
A munkahelyek dolgozói teljes mértékben támogatták a diákokat, teljes betekintést
engedve az adott hely életébe. Sem a diákok, sem pedig a munkahelyek részéről nem
kaptunk negatív visszajelzést. A La Manuel tulajdonos házaspára a diákokat ebédelni vitte,
vagy például a barcelonai könyvtárba, ami nem látogatható, illetve a lányok nagy örömére
kézzel készített cipőket kaptak ajándékba. A delikáteszben dolgozó fiú üzleti tervet készített,
hogy hogyan lehetne becsalogatni a Sagrada Familia közelében lévő kisboltba a vásárlókat.
Itt helyi termékeket, pékárut, kávét árultak. Tanulónk javaslatára kiírták, hogy kávé kapható
árlistával, illetve a kirakatot is ő rendezhette be.
Hétvégente kirándulásokat szerveztem a diákok számára, például Monserratba, Sitgesbe
vagy épp felfedeztük Barcelona látnivalóit mint például a katedrális, a Katalán
Szépművészeti Múzeum, az olimpiai helyszínek, a Történeti Múzeum, Hajózási Múzeum.
Hatalmas élmény volt látni az óceánt, hiszen a tanulók többsége még nem járt hasonló
helyen, így többen sírva fogadták a látványt.
A tanulók igazán nyitottak voltak, és örömmel vettük, hogy diákjaink közös programokat
szerveznek, illetve barátságokat kötnek kollégáikkal, akikkel azóta is tartják a kapcsolatot..
A kint tartózkodás során semmiféle probléma nem adódott köszönhetően a profi
szervezésnek, és a segítőkész, támogató környezetnek. A kiutazók számára hatalmas
lehetőség volt szakmailag, mind emberileg az út. Továbbá fontosnak tartom megemlíteni,
hogy több tanuló esetében megfigyelhető személyiségük pozitív irányba történő
változása. A zárkózott, halk szavú lányok nyitottak lettek, a mindig elkéső fiú pontos,
precíz, és mindannyian önnállóak. Angol nyelvtudások jelentősen fejlődött, leginkább
abban, hogy sokkal kommunikatívabbak lettek.
Számunkra a mobilitás kizárólag pozitív élményt, tapasztalatot jelentett. A pályázatban
leírt elvárások teljes mértékben megvalósultak (bővebben a felületen). A mobilitás pozitív
hatása már a kintlét alatt érződött. A résztvevők örömmel számoltak be kinti
tapasztalataikról, élményeikről társaiknak.
Úgy gondolom, hogy a mobilitás sikerességét segítette a többfordulós kiválasztási

rendszer, melyet alkalmaztunk, illetve, hogy olyan tanulók vehettek részt a mobilitáson,
akik valóban megbecsülték, értékelték a lehetőséget. Épp ezért teljesmértékben
teljesítették az elvárt feladatukat, kötelezettségüket. A munkanaplók elbagatelizálása az
egyetlen negatívum.
A projekt a kitűzött céloknak megfelelően teljesült. A diákok idegen nyelvi kommunikációs,
és kooperatív képességeik fejlődtek. Fontos kiemelni, hogy nyitottak voltak az új kultúra
megismerésére, és befogadására. A tanulók együttműködési készsége és empátiája is
pozitív fejlődést mutat. A szakmai kompetenciák elvárt elsajátítását biztosította, hogy a
fogadó szervezet rendelkezett a diákok szakmai hátterével, így képzésüknek megfelelő
munkahelyeken dolgozhattak.

Leave a Reply