Valencia 2023. július 1. – augusztus 2.

Tanári beszámoló

A mobilitás célállomása a spanyol Valencia városa volt, időpontja pedig 2023. július 1 – augusztus 2. közötti időszakra esett. A mobilitásban 15 tanuló vett részt,, akik közgazdaságtan, kereskedelem ágazaton tanulnak iskolánkban. A kísérőtanárok a mobilitás elejétől a végéig jelen voltak , nem történt személyükben váltás: Dr. Fancsik Tamásné magyar nyelv és irodalom tanár, és Varga Adrienn történelem tanár, és az Ersmus pályázatok lebonyolítója.

Az kiutazás és a hazaút is zökkenőmentes volt. Július 1-jén az ESMOVIA munkatársa, Clémence (Clémence nagyon kedves, segítőkész volt végig: mindenben segített, tanácsokat adott) várt minket a repülőtéren, majd egy magán nagybusszal indultunk a városba. A buszon Clémence tájékoztatót tartott, majd minden tanuló kapott egy hátizsákot, amelyben kis meglepetések voltak, illetve a házi rend, a munakhelyről információk, illetve mit kell tenni, ha megbetegedsz, és hasonlók. Megkapták a havi tömegkölekedési bérletüket is, mellyel szabadon közlekedhettek a városban. A tanulókat a fogadócsaládokhoz vittük, ahová kettesével voltak beosztva. Nehézséget okozott, hogy a spanyol családok nem igazán tudtak angolul, ennek ellenére minden rendben volt, és Google fordítóval beszélgettek a gyerekekkel. Nagyon pozitív volt a családok hozzállása, volt akik esténként együtt vacsoráztak diákjainkkal, filmet néztek együtt, és programokat is szerveztek nekik. Sajnos egy esetben volt probléma, így a mobilitás felénél két lány átköltözött másik családhoz. A befogadó családok készítették a diákok számára a reggelit, ebédet (melyet elcsomagoltak, és vittek a munkahelyekre), illetve vacsorát. Itt több probléma is volt, mert a spanyolok édeset esznek reggelire, illetve sajnos a gyerekek elég válogatósak voltak, de idővel rendeződött ez is.

Itt emelném ki, hogy a cég előzetesen kitöltett velünk egy táblázatot, melyben meg kellett jelölni, hogy ki allergiás, vegetáriánus, vegán, és az ellátást személyreszabottan kapták. A két kísérőtanár egy hotelban szállt meg, melyet a fogadópartner intézett. A munkahelyek Valencia szívében voltak és egy munkahelyre 2-2 tanuló került beosztásra. A munkahelyek igazán változatosak voltak: élelmiszerboltok (több tanuló kereskedelmet tanul), játékbolt, iskola, kórház, és egy diák a fogadópartner irodájában dolgozott.

A megérkezésünket követő nap az Esmovia irodájába mentünk, ahol egy többórás képzést kaptak a diákok, és mi is. Első blokkban ismertették az elvárásokat, feladatokat, illetve nagy hangsúlyt helyeztek, hogy mi a pozitív és negatív attitűd/viselkedés egy munkahelyen, majd 2 órás gyorstalpaló spanyol nyelvóra következett. Ezt nagyon pozitívan ítélem meg, korábban nem találkoztam ilyennel. Ezen az lakalmon minden tnauló kapott egy kiskönyvet, amelyben vezethette a munaknaplóját, illetve kérdőívek szerepeltek benne (családról, munkahelyről, Esmoviaról), melyet a mobilitás végén összegyűjtöttek. Itt emelném ki, hogy a moblitás felénél is volt egy ilyen alkalom, amikor mind a diákok, mind az Esmovia elmondta a tapasztalataikat, esetleges problémákat.

Első nap minden tanulót elkísértünk, és segítettük a munka felvételében, illetve a szükséges szerződéseket aláírtuk a munkahelyek képviselőivel. A munkahelyeken mindenki barátságos és segítőkész volt szintén. A tanulóknak egyedül kellett eljutniuk a munkahelyükre, de ez nem okozott problemát, hiszen a lakhely és a munakhely közelében is volt mterómegálló a közelben.

Heti egy hétköznap meglátogattam a diákokat a munakhelyükön, hétvégente pedig találkoztunk csoportosan, megbizonyosodva, hogy minden rendben van. Hétvégére programokat szerveztem nekik: Szépművészeti Múzeum, Bioparc, Ocenárium, hajókázás, bikaviadal és természetesen a tengerpart. A fogadópartner pedig szervezett nekünk egy párórás valenciai városnézést idegenvezetéssel.

A tanulók igazán nyitottak voltak, és örömmel vettük, hogy diákjaink közös programokat szerveznek, illetve barátságokat kötnek kollégáikkal, akikkel azóta is tartják a kapcsolatot. A kint tartózkodás során semmiféle probléma nem adódott köszönhetően a profi szervezésnek, és a segítőkész, támogató környezetnek. A kiutazók számára hatalmas lehetőség volt szakmailag, mind emberileg az út. Továbbá fontosnak tartom megemlíteni, hogy több tanuló esetében megfigyelhető személyiségük pozitív irányba történő változása. A zárkózott, halk szavú lányok nyitottak lettek, a mindig elkéső fiú pontos, precíz, és mindannyian önnállóak. Angol nyelvtudások jelentősen fejlődött, leginkább abban, hogy sokkal kommunikatívabbak lettek.

A mobilitás zárásaként volt egy oklevél és Europass átadó ünnepség (a kísérőtanárok is megkapták mindkettőt).

Számunkra a mobilitás kizárólag pozitív élményt, tapasztalatot jelentett. A pályázatban leírt elvárások teljes mértékben megvalósultak A mobilitás pozitív hatása már a kintlét alatt érződött. A résztvevők örömmel számoltak be kinti tapasztalataikról, élményeikről társaiknak.

Úgy gondolom, hogy a mobilitás sikerességét segítette a többfordulós kiválasztási rendszer, melyet alkalmaztunk, illetve, hogy olyan tanulók vehettek részt a mobilitáson, akik valóban megbecsülték, értékelték a lehetőséget. Épp ezért teljesmértékben teljesítették az elvárt feladatukat, kötelezettségüket. A munkanaplók elbagatelizálása az egyetlen negatívum.

A projekt a kitűzött céloknak megfelelően teljesült. A diákok idegen nyelvi kommunikációs, és kooperatív képességeik fejlődtek. Fontos kiemelni, hogy nyitottak voltak az új kultúra megismerésére, és befogadására. A tanulók együttműködési készsége és empátiája is pozitív fejlődést mutat. A szakmai kompetenciák elvárt elsajátítását biztosította, hogy a fogadó szervezet rendelkezett a diákok szakmai hátterével, így képzésüknek megfelelő munkahelyeken dolgozhattak.

 

Leave a Reply